vineri, 24 iulie 2015

Zorba Grecu din Piaţa Ovidiu





Şi, pentru că nu mă înduram să mă desprind de spectacolul străzii, am revenit în Piaţa Ovidiu la târgul de artă şi obiecte vechi. Ştiam deja că erau expuse acolo 13 icoane cu sfinţi marcaţi cu roşu în calendar, sfinţi în straie româneşti.
13 icoane inedite, unice prin faptul că erau realizate din materiale provenite din obiecte lucrate chiar de mâinile bunicii şi mamei artistului băcăuan, Nicu Cociorva. Se puteau vedea în componenţa lor fărâme din marame, ii, covoare, perdele, dar şi flori, pietre, sau lemn. Ba chiar şi un fagure de albine.
Fiecare icoană era un puzzle plin de surprize şi simboluri. Din fericire, era însoţită şi de un text care, în câteva cuvinte, prezenta viziunea, extrem de originală. 
Artistul a observat interesul meu şi, extrem de amabil, s-a oferit să îmi prezinte opera lui.
Astfel am aflat că Sfântul Andrei, protectorul României, era realizat pe un fagure în forma ţării, ca simbol al mineralelor pe care aceasta le are îngropate în adânc. Că legătura dintre Sfinţii Trei Ierarhi era simbolizată de o fâşie de pânză bordată provenită dintr-o ie, fâşie care îi unea ca într-o horă. Că sub vălul alb al Sfântului Nicolae care aduce daruri în vreme de omăt, erau ascunşi alţi doi sfinţi, pe care artistul chiar mi i-a arătat.
Tocmai trecusem prin povestea tuturor sfinţilor şi aflam detalii din culisele creaţiei, când o fată cu o codiţă împletită în cunună pe creştetul capului(parcă era o codană ruptă din hora satului din care proveneau materialele icoanelor), a trecut pe lângă noi hotărâtă şi, fără să ştie, a tras după ea unul din firele legate de o piatră care contrabalansa întregul şir de panoplii cu icoane.
Am apucat doar să spun:
-Uşurel!
Şi, în secundele următoare(care se lungeau ca într-un film bine regizat, într-un suspans neaşteptat) am asistat sideraţi, umăr lângă umăr, eu şi artistul, la spectacolul prăbuşirii în lanţ, unul după altul, a celor 13 sfinţi.
Priveam acum ruinele expoziţiei şi încercam să înţelegem ce glumă fusese aceea şi ce se întâmplase acolo în doar câteva secunde.
Fata a dus mâinile la ochi, şoptind:
-Of, Doamne, iar am făcut-o…
A apărut şi prietena ei care a întrebat-o, calm şi atotştiutor:
-Tu ai făcut asta?
Am înţeles de aici că fata era predestinată pentru astfel de păţanii.
Artistul, privindu-şi sfinţii culcaţi la pământ, zâmbea nedumirit şi amuzat de marea poznă:
-Fată dragă, dar ce ai avut cu sfinţii mei? Care e mesajul tău? Cu ce am păcătuit?
Fata nu ştia mesajul, ea doar îl adusese şi îşi cerea acum scuze. Era ruşinată de ceea ce se întâmplase. Ba chiar s-a oferit să plătească paguba.
Oamenii care treceau pe acolo şi fuseseră martori la mica prăbuşire înlănţuită, au ajutat cu mare grijă, la recuperarea icoanelor. Acum sfinţii stăteau, frumos înşiraţi pe caldarâm, la picioarele lui Ovidiu Naso, poetul exilat la Pontul Euxin. Nu părea să se fi stricat niciunul.
Apoi au fost strânse şi elementele componente ale panopliilor. Interesant era cum acestea se frângeau şi dezbinau sub mâinile noastre, de parcă nici nu fuseseră vreodată prinse în şuruburi.
Mi-am amintit de scena de final din filmul Alexis Zorba, aceea în care stâlpii funicularului conceput de Zorba se prăbuşiseră unul câte unul, într-un val de praf, şi toţi popii fugiseră care încotro.
I-am povestit artistului această viziune, iar el a început să râdă, bătându-se cu mâinile pe genunchi.
-Mai rămâne să facem şi un dans aici!

Şi, pentru că artistul urma să revină a doua zi, boem, pe la orele 10 ca să expună din nou lucrările sfinte, am plecat din piaţa în care acum nu mai era nicio urmă din cei 13 sfinţi, întrebându-mă ce va simţi organizatoarea evenimentului mâine dimineaţă, la prima oră, când va constata lipsa artistului cu sfinţi. Cu atât mai mult cu cât stiam că era o mare admiratoare a lucrărilor lui, iar prezenţa lui Nicu Cociorva la târgul din Piaţa Ovidiu, era pentru ea piesa de rezistenţă a acelei manifestări.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu