Fotografia de stradă ca formă de artă Fotografia
de stradă este probabil cea mai dificilă, incitantă şi inedită formă de artă fotografică, cu atât mai mult cu
cât este puternic condiţionată de spontaneitatea momentului şi de prezenţa
oamenilor. Alfel spus, fotografia de stradă nu se poate regiza, iar
subiectul principal este omul, care nu trebuie să lipseacă din cadru, el fiind
cel care dă plus valoare clipei surprinse.
Reacţiile oamenilor sunt variate Oricât ai căuta să rămâi neobservat, de multe ori,
pentru o fotografie reuşită, este necesar să te apropii de subiect, ceea ce te
deconspiră. Din acel moment se pot întâmpla 3 lucruri:
-fie
subiectul îşi vede nestingherit de clipa lui, ca şi cum nu te-ar fi
observat(ceea ce este minunat!);
-fie te
observă şi îţi pozează(ceea ce strică spontaneitatea momentului, iar fotografia
nu mai are valoare)
-fie te
observă şi se ascunde de cameră, sau chiar devine agresiv...
Nu o dată am
trăit momentele acestea în care oamenii de pe stradă (unde, să fim înţeleşi, este permisă fotografia, strada fiind
domeniu public) se supără şi reacţionează, uneori, foarte neplăcut, nesfiindu-se
să apeleze la injurii şi ameninţări.
La cursul de
artă fotografică pe care îl urmez, deseori primim sfaturi despre cum să
acţionăm, să reacţionăm, să ne camuflăm, să facem faţă oricărui moment menit să
te descurajeze să mai continuui. Dar, dincolo de aceste trucuri, incidentele
menite să îţi testeze dăruirea şi capacitatea de a trece peste neplăceri, tot
vor apărea.
Fotografia de stradă în alte ţări şi concluzii Surprinzător e faptul că
am făcut fotografii pe stradă şi în Italia, şi în Bulgaria, şi în Grecia şi pot
spune că atitudinea celor surprinşi acolo era firească şi, niciodată, nu am avut probleme. Dimpotrivă, cei care observau că
sunt fotografiaţi, chiar păreau încântaţi de faptul că am pus obiectivul pe ei,
şi asta fără să pozeze în mod fals, ci doar făcând un semn prietenos cu mâna,
după ce luam camera de la ochi.
La noi,
însă, oamenii nu numai că nu suportă să fie fotografiaţi pe stradă, dar duc un
adevărat război cu cel care ţine camera.
Eu cred că
acest fapt este puternic legat de nivelul de confort şi fericire al omului. Dar
şi de cel educaţional şi cultural.
Aş merge chiar mai departe spunând: vrei să aflii nivelul de cultură şi
fericire al unui om, fă-i o fotografie instantanee, ai grijă să fii văzut şi
urmăreşte-i reacţia!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu