marți, 27 octombrie 2015

Şedința fotografică de portret ca metodă terapeutică

Deloc întâmplător, într-o seară, la o bere, jucându-mă cu setările camerei fotografice(era deja întuneric și doream să realizez, fără bliț, fotografii expresive celor de la masă)am prins câteva cadre pe care le-am considerat reușite și le-am arătat persoanei fotografiate. Spre surprinderea mea, persoana a fost extrem de încântată de ceea ce vedea. 
Mai mult, la vederea acelor fotografii atipice, bucuria o transformase brusc, sub ochii mei, iar chipul ei radia acum. Era încântată să se vadă astfel. Aveam acum în față un alt om... Această schimbare m-a făcut să simt că fotografia portret pe care o realizasem întâmplător la acea masă, deschisese persoana respectivă.
Fără să mă gândesc prea mult(cuvintele au venit firesc, chiar dacă nu mai făcusem niciodată ceva asemănător), i-am propus să ne întâlnim a doua zi, pentru o oră, în parc, că să îi fac la lumina zilei un set de fotografii portret. I-am explicat că lumina din seara aceea nu era deloc una cu care să pot lucra ușor și că, de fapt, scopul fotografiilor pe care i le arătasem și îi plăcuseră atât de mult, a fost să mă deprind eu cu setările camerei, seara, fără bliț, și nu să îi fac portretul. Dar că reacția și încântarea ei mă fac să cred că i-ar plăcea câteva fotografii reușite, la lumina blândă a dupăamiezii.
A acceptat încântată!
Marturisec că nu aveam nicio idee despre ceea ce urma să fac și că m-am bazat numai pe intuiție, care nu a dat greș niciodată. 
I-am spus să se îmbarce cum se simte ea mai bine și să se macheze doar dacă simte, din nou, nevoia. și am ales un loc în care să ne simțim confortabil amândouă – în parc. Nimic forțat sau protocolar. Doream ca ea să fie cât mai relaxată și să putem realiza o minima conexiune. 
Ne-am așezat pe o bancă și am început prin a discuta și a ne cunoaște mai bine. Când am simțit că am trecut peste bariere și am văzut că se relaxează, am încercat să trag primele cadre. Brusc a intrat în alertă și expresia ei s-a schimbat. 
I-am spus că nu făceam, încă, poze, ci că doar verificam setările camerei și am continuat discuția. Ea s-a relaxat, din nou, iar curând și-a scos și ochelarii… 
Fără să își dea seama, am reușit să o fotografiez dincolo de aparențe și formalități, căci discuția era despre un subiect care a captivat-o atât de mult, încât a lăsat jos orice gardă. În mai puțin de o oră, aveam un set de mai multe fotografii extrem de reușite cu ea, omul sincer, cald, iubitor, din spatele lentilelor protocolare pe care le purta de obicei. 
Seara i-am trimis cele mai reușite fotografii, iar a doua zi am primit feed back-ul din partea ei. Pentru început, am remarcat noua poză de la profilul ei de pe facebook – era una realizată cu o zi înainte și, deja, avea cca 180 de like-uri. M-am uitat și la celelalte fotografii de profil ale ei – acelea nu aveau nici jumătate din numărul de like-uri strânse într-o noapte! Deci, cei care o cunoşteau, o recunoșteau și o plăceau în acea nouă fotografie! 
Acesta a fost un semn bun pentru mine. Curând am primit și de la ea un mesaj în care îmi mulțumea pentru fotografii și îmi mărturisea că a plâns când le-a văzut și că nu știa că este atât de frumoasă.
Ulterior, un prieten comun, și care o cunoaște mai bine pe fata model, mi-a spus că i-am făcut un mare bine și că habar nu am cât de mult a ajutat-o ședința aceea foto pe fata aceea frumoasă, sinceră, dar foarte interiorizată. Mă întreba de unde mi-a venit ideea aceea cu ședința foto portret?

Da, chiar așa?! De unde mi-a venit?!
 
A fost doar un moment de inspirație și, tot purtată de inspirație și intuiție, am parcurs ca la carte pașii necesari pentru a transforma o banală întâlnire, pe o bancă în parc, într-o ședință de descoperire interioară.
 
Oamenii au nevoie să se vadă așa cum îi văd cei din exterior. Unii se cred nefotogenici, și chiar sunt atâta timp cât sunt închistați și protocolari. De îndată ce se deschid devin ei înșiși și dacă reușești să surprinzi acea expresie, ei se vor regăsi și recunoaște și își vor da seama că sunt cât se poate de fotogenici!
Secretul stă în a creea cadrul potrivit că să renunțe la măști, ochelari, farduri, platoșe și mai știu eu ce alte forme de închistare.
 
Iar acest lucru se poate întâmpla doar dacă te joci într-un cadru adecvat. De aceea cred că o ședință de fotografie de portret reușită, în mai puțin de o oră și într-o atmosferă în care omul să se simtă în siguranță și să se relaxeze, poate fi cu mult mai utilă decât ani întregi de consiliere psihologică, într-un birou protocolar.
 
Ca fotograf, însă, trag un semnal de alarmă: nu oricine poate face astfel de ședințe și, indubitabil, între fotograf și model trebuie să fie creată o conexiune. Cu modelul meu, poate, am avut noroc, căci împărtășeam aceleași domenii de interes și a fost ușor, foarte ușor, să creez conexiunea! Eram ca doi prieteni care se cunoșteau de ani de zile și atunci se regasiseră…
 

Şi, mărturisesc, că și pentru mine a fost o experiență minunată. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu