marți, 29 septembrie 2015

Grecii ṣtiu să trăiască frumos

Am fost o săptămână în Thassos ṣi am avut ocazia să îi întâlnesc. Mai de aproape sau doar să îi observ de la distanṭă.
Se spune despre ei, grecii, că sunt leneṣi, dar curăṭenia de pe drumuri ṣi frumuseṭea pensiunilor pe lângă care am trecut, sau în care am stat, contrazic din plin acest lucru.
Nu vezi mizerie pe marginea drumului. Fiecare pensiune este îngrijită, proaspăt vopsită în culori vii, menite să îṭi aducă bucurie ochiului ṣi sufletului.
Gradinile lor, toate, stau mărturie pentru dragostea ṣi atenṭia pe care ei o acordă florilor ṣi pomilor care înfloresc. Oricât ar fi de secetă, la ei, iarba din faṭa casei este verde, căci au creat un sistem de tuburi prin care, continuu, peluza este udată.
Acest sistem e  vizibil pe toată suprafaṭa insulei, căci a fost întins ṣi prin livezile de măslin. Îl poṭi întâlni ṣi pe munte: mai peste tot poṭi vedea tuburi care traversează pieziṣ cărările pietroase.
Una din 5 pensiuni este dotată cu panouri fotovoltaice. Ba, mai mult, am văzut câmpuri întregi de panouri fotovoltaice. Ceea ce mă îndreptăṭeṣte  să cred că le pasă de natură ṣi chiar fac eforturi să trăiască în armonie cu ea.
E drept că rar vezi picior de grec treaz înainte de ora 10. Ṣi asta pentru că ei când dorm, dorm bine! Ṣi nici nu se poate altfel, când trăieṣti viaṭa din plin, aṣa cum ṣtiu ei să o facă. Pentru că grecul când face ceva, o face din tot sufletul ṣi nu cu jumătăṭi de măsură! De va dansa, se va zgudui podeaua cu el, de va cânta, îl vei auzi pe întreaga insulă, când va munci, o va face total dedicat, fără ocheade în dreapta ṣi în stânga! Iar de se va odihni, poṭi tăia lemne pe dânsul!
Aṣa e omul care trăieṣte în aer curat cu miresme de pin pe malul mării, care se hrăneṣte cu ce pescuieṣte sau culege din grădină.
Grecul e omul acela care ṣtie să se bucure pe îndelete de viaṭă. Poate de aceea, în unele locuri, li s-a dus vestea pentru longevitate.
Pe unde am fost ṣi am interacṭionat cu ei, s-au dovedit a fi extrem de amabili ṣi prietenoṣi. Nu s-a burzuluit niciunul la mine că i-am făcut poze! Sunt oameni echilibraṭi care nu prea au multe de ascuns.
Aṣa cum sunt, se ṣi poartă.
Ṣi, încă ceva: niciunul nu ne-a înṣelat cu un cent! Au calculat cu mare atenṭie cât face totul ṣi ne-au dat restul corect. Ba chiar am primit mici daruri de la ei, acolo unde cumpăram mai multe. Sau o vorbă în româneṣte.  Sau un zâmbet curat.

Grecii nu sunt leneṣi!
Ei trăiesc doar după o altă măsură a timpului, aceea în care tot ce contează e să se simtă bine ṣi să fie în armonie cu ce e în jur.

Iar pentru mine, această măsură este măsura corectă pentru o viaṭă plină de succes!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu