luni, 14 septembrie 2015

MLM-ul – o morişcă în care obţii ceea ce ai nevoie, dacă te implici





Despre MLM – multi level marketing. Într-un moment în care nu aveam job, am lucrat ca distribuitor într-un MLM. Nu voi menţiona numele companiei pentru a nu prejudicia pe nimeni. Vreau doar să împărtăşesc din experienţa pe care am avut-o şi voi face acest lucru în termeni generali, comuni oricărui MLM.
Un MLM(Multi Level Marketing) este o formă de business pe care îl începi cu cheltuieli mici, acestea reprezentând un fel de taxă pentru o franciză/licenţă. În urma achiziţionării ei, eşti înscris într-un sistem şi primeşti dreptul de a plasa comenzi de produse cu un discount(mai mare sau mai mic, după cum te situezi în ierarhie) şi de a aduce oameni noi în activitate, oameni care vor fi înscrişi în reţeaua ta şi de pe urma cărora, compania, în funcţie de planul de marketing specific ei, îţi va plăti beneficii – în bani, cadouri, excursii, cursuri, etc.
Câştigurile vin din mai multe surse, dar în mod cert se pot evidenţia două din acestea: vânzarea directă de produse(produse pe care tu le cumperi cu un discount şi pe care le vinzi la preţ întreg, sau preţ de client) şi beneficii de pe urma reţelei arborescente creată sub tine.
Unii se evidenţiază ca vânzători, alţii ca leaderi de echipă, în funcţie de cum înţelege fiecare activitatea şi cum alege să o desfăşoare.
De fiecare dată există un cadru în care noul venit se poate desfăşura, la început învăţând activitatea sub îndrumarea şi cu sprijinul direct al “sponsorului”(persoana care l-a adus în reţea), apoi de unul singur.
Iniţial cheltuielile nu sunt mari(ele implicând doar achiziţionarea acelei licenţe-franciză), dar ulterior, vor creşte.
Orice business are şi cheltuieli şi e bine să vă informaţi corespunzător de la bun început despre acest aspect. E recomandat să conştientizaţi faptul că, dincolo de orice promisiune, dacă intraţi într-un MLM şi doriţi să câştigaţi bani de aici, dumneavoastră va trebui să desfăşuraţi o activitate de business. Banii vor veni doar dacă veţi creşte investiţia şi vă şi implicaţi în ceea ce faceţi. Deci, dacă intenţionaţi să intraţi într-un MLM şi să fiţi mai mult decât un consumator cu discount, e necesar să ştiţi câteva lucruri:
-Întrebaţi care este planul de marketing şi insistaţi până l-aţi înţeles. Dacă doriţi să desfăşuraţi această activitate ca pe un business, e bine să ştiti totul despre el, încă de la început, pentru a nu vă face speranţe nejustificate.
-În al doilea rând, nimic nu vine din cer şi fără efort. Interesaţi-vă şi despre cât timp va fi necesar pentru activitate. E firesc să înţelegeţi că timpul investit este direct proporţional cu câştigurile dumneavoastră şi să percepeţi corect acest raport.
-Întrebaţi care sunt metodele prin care puteţi coopta noi oameni – contact pe stradă, recomandări, sesiuni de prezentare organizate de companie în supermarket-uri? E bine să conştientizaţi că activitatea se bazează pe a aduce cât mai mulţi oameni lângă dumneavoastră. Dacă sunteţi o persoană care socializează uşor, activitatea vi se poate potrivi, altfel... e mai bine să vă mai gândiţi. Desigur, puteţi alege să intraţi într-un MLM tocmai pentru că ştiţi că aveţi o problemă cu socializarea şi doriţi să lucraţi asupra ei şi să vă dezvoltaţi personal. Atunci da, chiar recomand acest exerciţiu!
-Cât este chiria pentru spaţiul în care veţi desfăşura activitatea?
-E necesar să deschideţi un PFA sau un SRL pentru a putea intra în posesia beneficiilor primite de la companie în urma activităţii desfăşurate de reţeaua dumneavoastră? Compania mamă, de obicei, trimite aceste beneficii într-un cont bancar pe care nu îl puteţi accesa decât dacă aveţi şi o formă juridică – în acest fel vă obligă să “intraţi în legalitate” şi, drept urmare, să plătiţi şi un impozit pe veniturile realizate – iar aici un contabil bun poate fi de mare folos încă de la început.
-Ce alte cheltuieli mai sunt?
-Materialele folosite(broşuri, flyere, etc), de unde vin? Le cumpăraţi dumneavoastră, sau sunt oferite de companie?
-Dacă mergeţi la un curs, ce cheltuieli implică aceasta?
-Volumul de puncte cumulat se raportează de la o lună la alta?
-Beneficiile de la reţeaua dumneavoastră le veţi primi necondiţionat, sau trebuie cumulat, lunar, trimestial sau anual, un anumit volum de puncte?
Poate intra oricine într-un MLM? Da, dacă are cel puţin 18 ani.
Poate face oricine această activitate, sau e nevoie de aptitudini şi calificări? Da, poate face oricine activitatea. Mai rentabil sau mai puţin rentabil. Am cunoscut oameni care abia se pricepeau să lege două vorbe, dar câştigau o grămadă de bani pentru că aveau acel “ceva” care convingea cumpărătorul. Şi am văzut oameni cu multă şcoală care nu reuşeau să vândă mai nimic.
Oricine poate învăţa tot ce este necesar pentru a desfăşura activitatea, dar nu oricine poate câştiga şi bani din ea... Unii sunt făcuţi pentru asta, alţii nu.
Se câştigă bani într-un MLM? Da, se câştigă. Dar, aşa cum deja am menţionat, nu oricine reuşeşte acest lucru. Şi e nevoie de muncă şi implicare. Şi, dacă te înhami la o astfel de activitate şi vrei să şi câştigi bani de aici, să ştii că priorităţile tale se vor schimba radical, iar businessul va ajunge pe primul plan. Şi vor fi multe renunţări şi sacrificii. E adevărat, eşti propriul tău şef şi ai posibilitatea de a-ţi face singur programul, dar, dacă vrei să reuşeşti, va trebui să munceşti şi să perseverezi. Zi după zi, ai nu ai chef, tu pedalezi pentru a-ţi forma o echipă, o clientelă, un nume.
Planul de marketing este, la început, o cursă care te va prinde, câştigurile fiind promiţătoare. După un anumit nivel şi dacă ţi-ai format o reţea de la care primesti beneficii(dar acestea sunt condiţionate de cumularea unui anumit volum lunar de puncte, ceea ce  te obligă să desfăşori un minim de activitate) vine un moment în care te poţi relaxa un pic. Dar nu mult. Există o linie care îi separă pe cei de jos(care nu prea îşi permit momente de relaxare) de cei de sus(care au mai multe beneficii, primesc excursii finanţate de companie şi îşi pot permite perioade de relaxare, mai lungi sau mai scurte).
Cum a fost MLM-ul pentru mine. Eu nu sunt dintre cei meniţi să ajungă dincolo de linia aceea care diferenţiează într-un MLM oamenii de la bază de cei din vârf. Şi asta pentru că sunt un om pentru care succesul nu e condiţionat de bani şi recunoaştere, ci de calitatea vieţii interioare, de sentimentul de împăcare şi linişte care însoţeşte acţiunile pe care le întreprind. Deseori am perceput activitatea ca pe o morişcă pusă în mişcare de o continuă pedalare, o morişcă din care ieşi greu, căci te prinde şi te consumă.
La vremea aceea şi timp de doi ani, MLM-ul a fost pentru mine o cale de a câştiga bani într-o perioadă în care nu aveam job şi nici nu găseam. Dar, de îndată ce am găsit un job, am renunţat la activitate. Pentru mine, întreruperea activităţii, a venit cu un sentiment de uşurare, căci, în ciuda faptului că am câştigat bani din vânzarea de produse, activitatea nu mi-a adus niciodată satisfacţii, dimpotrivă, au fost multe sacrificii şi compromisuri.
MLM-ul o şcoală de dezvoltare personală. Cu toate acestea şi chiar dacă eu nu m-aş mai întoarce într-un MLM, recomand această activitate celor tineri şi celor care doresc să se dezvolte personal. Pentru că, dincolo de orice aparenţe, MLM-urile oferă un cadru adecvat dezvoltării personale prin faptul că pun accent pe atitudinea pe care o ai. Sunt prezentate şi recomandate metode, cărţi, cursuri care te pot ajuta să îţi schimbi comportamentul, stilul, vocabularul.
Oamenii care intră în reţeaua ta, aleg să te însoţească şi să aibe încredere în tine, doar dacă ai o anumită vibraţie. Ţinuta, tonul, tonusul sunt cele care te promovează, care te fac atrăgător şi care îi conving pe cei din jur să te urmeze, cu mult mai mult decât ceea ce spui sau vinzi.
De aceea, într-un MLM, se lucrează mult pe aceste aspecte. E o mică şcoală acolo. Înveţi să fii mai atrăgător, mai carismatic, mai convingător. Iar acestea funcţionează doar dacă ai un nivel crescut al stimei de sine. De aceea se lucrează mult pe recunoaştere şi dezvoltare personală, pe creşterea respectului de sine.
Cu alte cuvinte, te poţi cizela şi şlefui în cadrul unei activităţi de tip MLM. Ceea ce este un lucru bun pentru oricine, oriunde şi oricând în viaţă.
În plus, ai un mic business care poate falimenta dacă nu îl conduci corespunzător. E o lecţie bună, deloc costisitioare, ca să înveţi să faci diferenţa între investiţie, câştig, pierdere, preţ, intrări, ieşiri, profit.
E un joc, un fel de cursă a şobolanului din care, probabil, la un moment dat, îţi vei dori să ieşi, dar care îţi poate aduce ceea ce ai nevoie, dacă te implici şi ştii ce urmăreşti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu