Despre
artist, în general. Artistul este omul care găsit o cale de
exteriorizare pentru ceea ce simte atunci când e în flux. Şi este în flux, când
preaplinul trăirilor interioare, efervescente, găsesc, asemeni lavei unui vulcan,
o fantă în scoarţa egoului. De fapt, o clipă de conştientizare.
A fi în
flux poate fi sinonim cu a fi în conul de inspiraţie. Unii
artişti consideră că această inspiraţie este de natură divină, că există un
mesager, un înger artist care le conduce mâna. Alţii, poate un pic mai atei, nu
cred în îngeri şi consideră că arta începe cu ei şi tot acolo se termină.
Fiecare om are capacitatea de a atinge starea
de graţie a unui artist. Dar atunci când începi creaţia şi îngădui interiorului
să se exprime, eşti total expus. Pentru că în acele momente renuţi la orice
protecţie şi zidurile egoului se năruie. Şi pentru asta e nevoie de sinceritatea
aceea deplină, a ta faţă de tine însuţi. De aceea, deşi este în natura omului, nu toţi ajung artişti.
Fotografia
de stradă – o formă de artă. Am descoperit de puţin
timp fotografia de stradă. Ţinând cont de cele spuse mai sus, ea este, fără
echivoc, o formă de artă.
La început duceam instinctiv camera la ochi,
martoră fiind la o clipă expresivă de viaţă pe care doream să o păstrez cumva că să o pot revedea şi, poate, arăta
şi altora mai târziu. Nici nu ştiam că ceea ce făceam era fotografie de stradă.
A fost o revelaţie pentru mine să aflu că nu
sunt singura care trăieşte, cu camera la ochi, intensitatea clipei de pe stradă.
Ba chiar mai mult: că există şi o tehnică prin care să evidenţiezi mai clar
această viaţă.
Regulile,
deloc multe la număr, trebuie să ţi se imprime în suflet ca să le poţi aplica
rapid, fără să le gândeşti prea
mult. Să devină reflexe. Încă învăţ şi mai am multe de
învăţat. Dar sunt motivată să perseverez pe această cale, pentru că au fost clipe
de stradă, absolut
magice, pe care le-am pierdut sau chiar le-am
stricat, neştiind cum să realizez încadrarea sau setările camerei.
Ajunsă acasă, le ştergeam cu regret, căci nu era acolo, în fotografie, nimic din
ceea ce eu văzusem pe
stradă.
În
fotografia de stradă oamenii sunt cei
care aduc povestea. De aceea, acum, sunt cu ochii după oameni. Deloc întâmplător, ei se
plasează, fără să ştie, în cadre reprezentative pentru ceea ce exprimă mimica
sau gestica lor din acea clipă.
Şi să ştiţi că nu e deloc uşor să fotografiezi
oamenii pe stradă. Cei mai mulţi nu
vor să fie fotografiaţi. Ba chiar se supără... Iar cei care vor şi acceptă să îi pozezi îşi pierd
spontaneitatea. Fotografia de stradă presupune ca subiectul să nu
ştie că e în obiectiv. Aşa
că nu poţi cere permisiunea pentru a realiza acest gen de fotografie. De aceea,
ca fotograf al străzii, deşi nu esti un paparazzi,
eşti uşor confundat cu unul, chiar unul de scandal. Şi tratat ca atare. Un
îndrumător bun îţi va dezvălui câteva secrete psihologice despre cum să
priveşti în direcţia oamenilor pe care vrei să îi fotografiezi, sau pe care
i-ai fotografiat şi care, într-un val de injective, îţi fac acum cunoscut faptul că te-au observat. După un timp, însă,
toate acestea ajung să te amuze. Căci unele capturi sunt
nepreţuite! Iar tu ai fost prezent acolo!
Clipa
trece. Fotograful vede clipa aceea, cumva o
prinde în imponderabilitatea spaţiului, dar, ceva magic se întâmplă atunci când
duce camera la ochi – aceasta trece rapid!
Cred că un fotograf de stradă, unul cu adevărat bun,
e acela capabil să prindă
clipa fără să mai ducă aparatul la ochi. Aceasta e marea
provocare! Căci nu oricine reuşeşte asta. Şi, fără doar şi poate, e nevoie de mult exerciţiu pentru aceasta. Ajungi să te antrenezi exact ca un atlet. Îţi găseşti o cameră cu care,
întâi, te împrieteneşti pe îndelete. Şi apoi înveţi să o foloseşti din cele mai bizare
poziţii: de la şold, de la buric, din dreptul umărului. Pe cât posibil eviţi
ochiul – căci asta e poziţia care te deconspiră.
Dacă ar
fi să descriu acum fotografia de stradă în doar câteva cuvinte ar fi aşa: este mărturia de o clipă a
spiritului dintre zidurile cenuşii ale oraşului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu